Dagbog fra sommerlejren 1999

Velkommen til vores side om Knudens sommerlejr 1999. Nedenstående dagbog er skrevet på selve lejren og opdateret dag for dag, så forældre, venner og eventuelle søskende kan følge med i, hvad der sker.

Lørdag den 24. juli 1999
    Søndag den 25. juli 1999
    Mandag den 26. juli 1999
    Tirsdag den 27. juli 1999
    Onsdag den 28. juli 1999
    Torsdag den 29. juli 1999
    Fredag den 30. juli 1999
    Lørdag den 31. juli 1999

Lørdagen startede med en tosset indcheckning på Blegdalsgaarden i bedste lufthavnsstil. Først skulle der naturligvis checkes ind ved "CHECK-IN/INFORMATION" hvor billetterne blev kontrolleret. Dernæst kom man til banken, som klarede alt det nødvendige med hensyn til lommepenge m.m.

Sikkerhedskontrollen kontrollerede bagage for ulovlige våben og bomber, og narkotikahunden "Basse" snuste velvilligt rundt omkring. Til sidst skulle bagagen checkes ind, og derefter var der frit slag i "TAX-FREE".

Den gamle smadrekasse til en bus trillede sydpå mod Houens Odde Spejdercenter ved Kolding, og det var med særdeles højt humør hele vejen. En enkelt tissepause blev det skam også til. Ved middagstid ankom vi til centeret, og fik anvist vores lækre lejrplads, som ligger lige ned til vandet, men ca. 5-6 meter over vandet. Pragtfuldt! Dog valgte vi at starte med de medbrfagte madpakker.

Bussen blev tømt og rygsække, tasker m.m. blev hurtigt anbragt i en pæn stak på græsset. Teltene blev hurtigt slået op, og det var til stor skuffelse for undertegnede, at seniorerne var de sidste. Lærer de det dog aldrig? Alle telte står nu i fineste stil, og selv det hvide "cirkustelt" er rejst.

Aftensmaden blev tilberedt, og bestod i aften af spaghetti med kødsovs. En dejlig ret at tilberede på den første dag, men naturligvis over bål. Undertegnede og Søren K. tog til centerets ledermøde for praktisk information, og børnene holder nu (kl. 21.30) lejrbål, hvor sidste vers synges. Alle er glade og vi har kun haft en enkelt skade, hvis det kan kaldes en skade: Et slag over fingrene med en rafte - men det hører jo til...

Med hensyn til opdateringen af informationerne her på nettet, er det noget usikkert, hvornår der er opdateret. Jeg vil dog bestræbe mig på at få det klaret til kl. 22.00. Nu vil jeg slutte for i dag, og glæde mig til morgendagens gode vejrudsigt.

Lederteltet kalder, og seniorerne har (forhåbentlig) en kop varm kaffe klar til mig.

Peter Fly

Søndagen startede med morgenvækning, og derefter var der naturligvis flaghejsning og morgenmad. De fleste havde sovet rimeligt godt - dog med undtagelse af et par stykker, som efter deres udtalelser havde ligget på en "kæmpe-sten" eller et halvt træ.

Jeg må da forresten hellere lige sige et par ord om centeret. Houens Odde Spejdercenter har planlagt en masse aktiviteter for os ledere, og det betyder, at vi på denne tur kan bruge vores kræfter på noget andet end på vores "egne" sommerlejre. Dog skal der stadig laves mad, pioneres m.m. så det er nu heller ikke ligefrem nogen sovepude for os. På centeret er der mange flere spejdere end os - ja sågar tyskere - og det giver mulighed for at lære nye spejdere at kende både på aktiviteterne og også når der f.eks. skal hentes vand eller brænde.

Formiddagsaktiviteten var arrangeret af selve centeret, som råder over 15 frivillige "houmænd", der er betegnelse for de ledere, der bruger DERES sommerferie OS. Lækkert! Den første aktivitet var et "mix-løb", hvor alle spejderne på centeret blev blandet i 10 hold. På den måde blev der mulighed for at lære andre spejdere at kende. - Både bævere og seniorer.

Efter frokosten var der en miniudgave af "Tour De France" blot til fods og så afholdt på Houens Odde. Det gik ud på at lære området at kende, og også en masse historie om centeret i "gamle dage". Da det var overstået gik vi i gang med madlavningen, som i aften var ris med en let krydret gryderet til. Navnet på retten husker jeg ikke (jeg der ellers er så glad for mad).

I aften var der fælles lejrbål sammen med alle de andre grupper, og det betød at vi var op mod 150 tilskuere til et velarrangeret lejrbål. Der var både drager som skulle blæse ild og gamle stenaldermænd.

Nu er børnene gået i seng, og der skal nu også være ro klokken 23.00, så nu vil jeg hente en kop kaffe ovre hos seniorerne - i går havde de jo ikke lavet noget kaffe til mig. Og nu vil jeg altså smide stængerne i soveposen.

Peter Fly

Ja, favre nye teknik... Eller var det måske den gamle Peter Fly, som var lidt sløset med at få skrevet mandags-historien?? I går mandag var vi 10 ledere og rovere, som var til ledertræf her på centeret. Af den grund droppede jeg nu nok at sidde oppe til klokken 2.00 for at skrive, og i dag tirsdag har der været fuld tryk på for mit vedkommende.

Mandag startede vi alle med en hyggelig og kort gudstjeneste, hvor der var besøg af en præst. Efter dette drog bævere og ulve på orienteringsløb, juniorerne og seniorerne var i "mosehuset" og spejderne plaskede rundt i optimistjoller.

Mosehuset er et sted, hvor der kan laves alle mulige praktiske gammeldags ting og sager. Det er f.eks. smykkefremstilling, karte uld, farve garn, flette armbånd, venskabsbånd, skære i ben og knogler og meget mere.

Eftermiddagen gik for bævere og ulves vedkommende ud på at lave smykker med mere i mosehuset, juniorerne og seniorerne byggede tømmerflåder og spejderne plaskede rundt i optimistjoller.

Rasmus Hansen og undertegnede stod for den kulinariske aftensmad, der i aften bestod af pandestegte frikadeller og kogte kartofler. En af de vanskelige, når 150 frikadeller skal laves over bål og skal være færdige stort set samtidig...

Om "natten" = 21.00 var bævere og ulve på "nat"-løb, hvor belønningen var popcorn, hvor de selv scorede de u-poppede popcorn. Disse blev afleveret og blev poppet. Service!

Seniorernes tømmerflåde blev om aftenen atter hevet ud af dokken, og seniorerne skulle overnatte på tømmerflåden, hvor der var mulighed for at lave bål - altså virkelig råhygge for de ældste midt på Kolding Fjord. Seniorerne, som er meget glade for budding, fik deres første portion i dag mandag.

Seniorerne er ved at få lært, at god seniorleder skal have adgang til en kop god kaffe - næsten uanset hvornår på døgnet.

Peter Fly

I dag tirsdag startede vi lidt tidligere end normalt, det vil sige lidt over syv. Det var fordi det de forrige dage har været lidt hektisk både at få spist morgenmad, teltinspektion = rydde op i teltene, og komme afsted til aktivitet. Derfor ville vi i dag lige have en lille halv time mere.

Bævernes og ulvenes formiddagsaktivitet gik ud på at pionere med reb og rafter. De havde to "nye" ledere til at hjælpe sig, og det var Christian Uhrenfeldt (tidligere bæverleder) og (Jesper) Krogh-Sørensen. Han er en importeret Odense-rover, som udelukkende kaldes Krogh-Sørensen.

I dag var det så juniorernes tur til at prøve optimistjollerne, og det gik naturligvis også efter planen. Spejderne lavede primimad, som bestod af en slags bagte kartofler med et æg indeni og en bålstegt svinemørbrad krydret med natur-urter. Til det var der nogle grahamsboller bedre end Kohberg kan bage dem.

Seniorerne har haft besøg af kommunens aflønnede naturvejleder, som fortalte en masse om planterne i naturen. Dette blev til sidst til et rigtig lækkert franskbrød med planter i og en god urtesuppe med brændenælder i.

Eftermiddagen brugte bæverne og ulvene på at støbe lys, og juniorer, spejdere og seniorer drog på 20-25 km hike. Eftermiddagen har også været en rigtig hyggedag, hvor "de store" var væk, så der var god tid til at fange krabber, lege med mudder, bade i fjorden (hvis man kan kalde det at bade, når vandet kun går til lårene).

I aften har vi spist boller i karry, og hvad juniorer, spejdere og seniorer har flækket sammen ved vi ikke helt sikkert. Nu i aften (klokken er nu 21.00) skal bæverne og ulvene have en god is, og så skal vi være længe oppe i aften.

Vi har netop hørt fra juniorer, spejdere og seniorer, som alle er ankommet til et overnatningssted. Der var ikke planlagt noget bestemt overnatningssted fra vores side, så juniorer og spejdere har fundet hver deres gård og seniorerne ligger på en åben mark mellem en masse køer. Juniorerne spiser sen aftensmad, og de drikker friskmalket mælk fra jungen (dog afkølet). Det skulle efter deres oplysninger smage fremragende udenom mejeriets store maskiner og beholdere.

Slut herfra for i dag. I morgen onsdag vil jeg love at have nyhederne lagt ind til klokken 22.00.

Peter Fly

Onsdag har for fleres både været en meget hyggelig dag og også en hård dag. Dem som var på hike vendte hjem ved middagstid, og inden dét var bævere og ulve på en naturaktivitet. Det gik ud på at fange dyr i både fersk- og saltvand. Disse skulle så navngives ud fra en stor voksduk med billeder og tekst. En god aktivitet, hvor alle var glade og MEGET engagerede.

Da de glade og trætte hike-vandrere vendte hjem var der dømt vandaktivitet for alles vedkommende. Juniorer var delvist i Meginjoller, men vinden var ikke for god. Spejderne byggede tømmerflåde og skal sikkert sove på den i nat. Seniorerne var kommet til optimistjollerne, og det var en sejr for mig - en mand på over de 110 kg - at overhale de stakkels seniorer gang på gang trods den svage vind. Jeg har nu også sejlet optimist intensivt i flere år... Bæverne var en tur på bondegården, hvor der skulle fodres både får og geder.

I dag onsdag har helt klart været lejrens bedste dag. Sol hele dagen - ja den er først gået bag skyerne nu klokken 20.30. I dag var der rigtigt mange breve til børnene, og mange af dem var de der tykke "prøveposer". Gad vide om der var slik i nogle af dem??? Dengang JEG var spejder... (Citat Søren Korsgaard).

I aften står den på badning og personlig hygiejne. Vi skal jo være fine til i morgen, hvor vi skal på bytur hele dagen. Vi skal en tur til Kolding, hvor vi bl.a. skal se Koldinghus og en tur i svømmehallen. Mere om det i morgen.

I aften holder vi igen vores eget lejrbål på pladsen, så det skal nok blive hyggeligt. Alle er ved godt mod, og vi har ikke haft problemer af nogen art. En smule hjemve hist og her, men den tror jeg vi er meget bedre til at takle end uddannede pædagoger, som KUN har børnene 8-16.

Peter Fly

Torsdag sov undertegnede lidt længere end normalt, og det er jo altid rart, at ens spejdervenner tænker lidt på én en gang i mellem. I dag har vi - traditionen tro - været på bytur. Turen gik naturligvis til Kolding, hvor vi startede med at tage ind på en stor offentlig legeplads, som jeg ikke kan huske hvad hedder.

I den legeplads var der en masse robåde, som det var muligt at plaske lidt rundt i på en stor kunstig sø. Der var én senior og to børn i hver båd, og eftersom vejret var rigtigt god, begyndte nogle af bæverne at plaske vand på hinanden. Det udviklede sig langsomt til, at en fjerdedel af allesammen kom i land med lettere våde T-shirts.

Efter kørsel i "Moon-Cars" var det tid til frokost, og derefter afgang til Koldinghus Slot. Nogle af børnene syntes det var direkte kedeligt, mens andre blot luskede rundt og kiggede på de mange ting stille og roligt. Specielt var mange af pigerne meget interesseret i de fine kniplinger og flotte smykker. Drengene var helt naturligt mest interesseret i pistoler og kanonkugler.

Da tiden på slottet var gået, kom et af dagens højdepunkter - gåtur rundt i Koldings gågader, hvor der var rig tid til at guffe soft-ice og købe vandpistoler. Undertegnede og Henrik Uhrenfeldt købte for en sikkerheds skyld en god stor pose vandballoner.

Da alle lommepengene var opbrugt, gik turen videre til en dejlig stor svømmehal, hvor det var tid til at få vasket de sorte fødder og det røgede hår. En lækker ting, som de fleste seniorer, rovere og ledere i hvertfald havde ventet på fremfor centerets KOLDE bad. Efter svømmehallen var det tilbage til lejren.

Aftenmenuen i lejren bestod af lune pitabrød med skinke, tun og salat. Det skulle gå lidt stærkt, eftersom bævere og ulve lige efter aftensmaden skulle på en naturvandring med kommunens naturvejleder. En stor oplevelse, hvor der blev stillet mange intelligente og velovervejede spørgsmål fra de små hoveder.

Juniorer, spejdere og seniorer skal i aften på et Olsen-Banden natløb, og Hou-mændene (centerets frivillige) er lige nu ved at gøre klar tiul løbet, som starter snart = 22.30. Måske mere om det i morgen. Slut for denne gang. Jeg er blevet sat til at skaffe en kande kaffe til Ann og Krogh-Sørensen, som skal stå på post til over midnat.

Peter Fly

Nu er det blevet fredag, og sommerlejren er ved at være slut. Dagen i dag har for børnenes vedkommende været en "normal" dag som alle de andre, mens seniorer, rovere og ledere så småt har pakket meget af lejren ned = madvarer, materialer, værktøj m.m. Alle har dog været på aktivitet hele dagen, og for bævere og ulves vedkommende var de ude at "sejle". Meningen var at de store meginjoller skulle på vandet, men vandoverfladen var lige så spejlblank som undertegnedes tindinger. Derfor blev det til en tur i kanoer istedet, men det gjorde bestemt ikke noget. Set fra os lederes synspunkt er det lækkert at være på et så stort center i sådan en situation. "Vi tager da bare noget andet", siger sejladsfolkene. Det er lækkert!

Juniorerne lavede primimad noget i stil med det spejderne lavede i tirsdags. Mørbrad over bål med bagte kartofler og hele dynen. Til dessert var det banankager, som smagte virkelig godt. Spejderne havde formiddagen "fri". Det skulle have været klatring, men det var ikke muligt for centeret at finde en uddannet instruktør, så den aktivitet blev desværre aflyst. Istedet tog nogle af spejderne ned at kigge til seniorerne, som havde øksekastning og bueskydning. Det var kun en senioraktivitet, da de økser der skulle kastes med var over en meter lange, men det var nu også skægt nok at kigge på.

Eftermiddagen... Eftermiddagen var for sej! Alle fra den mindste bæver til den ældste leder fik af naturvejlederen udleveret 1 stk. hoved fra en mink. Det eneste der manglede var selve pelsen - ellers var hovedet hel. Det skulle koges så kød med mere kunne pilles af, for derefter at slutte med at få et flot minkkranie med hjem til at stille på værelset eller til at forskrække læreren med...

Alle med undtagelse af nogle stykker gravede i vildskab i de små kranier. Her sejrede de små bævere virkelig. Der var nemlig inddelt i små hold på 3-5 personer, hvor der både var store og små. Når f.eks. øjnene skulle prikkes ud kunne en seniorfinger ikke komme ind i det lille hul, men så kunne en lille bæverfinger snildt gratte det øje igennem. Omvendt havde bæverne lidt svært ved at suge hårdt nok i det udleverede sugerør for at få hjernen ud. Spøg til side, men hjernen skulle graves ud med en vatpind, og til de interesserede kan jeg oplyse, at en minkhjerne til forveksling ligner en teskefuld leverpostej. Til middag næste dag gik der udelukkende spegepølse og makrel...

Personligt syntes jeg det var en rigtig god aktivitet, hvor de fleste var helt vilde. Jeg lavede ikke selv et kranie, men jeg hjalp et par stykker hist og her, og kan oplyse at det føles stort set som at pille kødet af en kogt høne. Lugten var ikke slem (som forventet/frygtet) - lugtede nærmest af en slags kogt oksekød af en eller anden slags. Kranierne blev slutteligt lagt i en pose med et tot vat og en slat brintoverilte for at dræbe de tilbageværende organismer = for at undgå mider og for at få kraniet til at blive helt hvidt.

Efter "mink-aktiviteten" skulle vi op til centerbygningerne for at fejre, at Aktivitetscenteret i dag har 25-års fødselsdag. Det foregik ved at alle fik et godt stykke lagkage og en sodavand. Aftensmaden var i dag "restaurant-mad" som ungerne sagde. Det bestod nu blot af koteletter med ris, flûtes og grøntsagsblanding, men det var nu nok den gode flødesauce med champignon der gav retten navnet "restaurant-mad".

Efter aftensmaden skulle gruppelederen have buksevand, som det tit sker den sidste dag på en sommerlejr. Her gælder princippet "alle mod én". Efter mange minutters baksen, måtte jeg indse, at hvis han skulle i vandet, måtte jeg nok også selv deri. Nogle tog et ben - andre en arm og undertegnede et fast greb om brystkassen. Ud på badebroen og så lænede mine mange kilo sig bagover og PLASK! Det gav derefter mulighed for et koldt bad under bruseren! En del af ulvene fik smidt Henrik Uhrenfeldt (Tøffe) i vandet, så han var også med en tur under den kolde bruser. Kun Ditte (Sørens 4-årige datter) var utilfreds med denne form for vandkamp. Det er nok heller ikke rart at se 20 personer forsøge at smide sin far i vandet.

Seniorerne fik lov til at være længe oppe som sædvanligt, og jeg tror en del af spejderne luskede sig med på denne aftale, mens vi vendte det blinde øje til. Lederne sluttede af den sidste aften med at evaluere ugens aktiviteter, og vi fandt da en masse gode ting ved lejren, men heldigvis også en masse punkter, der skulle forbedres. Det ville jo heller ikke være rart, hvis alt klappede som planlagt og alle var fejlfri. Så var der ikke den samme udfordring i at tage på lejr. I morgen skal lejren nedbrydes, og dagen skal udelukkende bruges til oprydning og pakning af personlig bagage.

Peter Fly

Den sidste dag - lørdag - startede med at vi efter morgenmaden gik til op til centerbygningerne kl. 8.0 sharp for at hejse flaget sammen med nogle af de øvrige deltagere. Der blev sagt farvel fra centerets side, og derefter kunne nedbrydningen begynde. Selve nedbrydningen gik meget stærkt - nok fordi vi var så mange ledere, rovere og seniorer, men en ting som kostede meget tid var pakning af børnenes bagage. Spejdernes lov nr. 1: Indholdet i enhver rygsæk vil altid fylde op til 50% mere, når den skal pakkes ned igen ugen efter!

Alle fik vistnok det hele med, og kassen med glemte sager er heldigvis næsten tom. Denne kasse vil stå i vores lokaler hele august måned. Bussen blev pakket, og liger over middag trillede bussen ud ad grusvejen, og ingen kunne se på lejrpladsen, at her havde været ca. 50 spejdere i en uge. Sådan skal det også være!

Søren Korsgaard ringede ret hurtigt til undertegnede, for at meddele at det ikke kunne anbefales at prøve motorvejen hjemad. Bussen holdt i kø i et pænt stykke tid, hvor hastigheden sjældent oversteg 10 km/t. Det gav en forsinkelse på 20-25 minutter, og det er selvfølgelig ærgerligt, men sådan kan det jo gå. Børnene fik et lejrmærke, og forældrene fik lidt information om håndteringen af de populære minkkranier.

En rigtig god sommerlejr må vi konkludere, og problemerne med hjemve har været det samme som når vi ellers er afsted. Denne gang har vi nok bare taklet det bedre = hurtigere fordi vi har været så mange ledere afsted. Ja nogle af børnene foretrak endda at en senior skulle trøste og snakke.